Even inzoomen op...

18 juli 2016 - Pattaya, Thailand

Even inzoomen op…Wat de vrouwen meemaken

Geweld, alcohol, drugs en verkrachting. Helaas zijn het de standaard dingen waar bijna alle vrouwen mee te maken krijgen of hebben gehad.

Stel je eens voor dat JIJ het bent. Stel je voor… je bent een kind. Je bent arm, je wordt opgevoed door je grootouders omdat je ouders in de ‘grote stad’ werken.  Je gaat naar een school waar het niveau erg laag is. Je wordt verkracht door je leraar, oom of onderweg door een vreemde omdat niemand echt op je let. Je mag daar niet over praten want praten over seks is verboden. En die man staat sowieso hoger dan jou dus je kan toch niets tegen hem beginnen. Je wordt volwassen en gaat op zoek naar werk. In je dorp is geen werk te vinden waardoor je naar de ‘grote stad’ vertrekt. Je hebt gehoord dat je in Pattaya veel geld kan verdienen en dat is wel handig want je moet nu ook voor je ouders zorgen.

En daar sta je dan… in Pattaya. En overal waar je wil werken kan het niet of verdien je niet genoeg. Dan biedt een ‘vriendin’ aan dat je wel bij haar bar kan komen werken. Je eerste avond kijk je je ogen uit en ben je ontzettend bang. Wat zal er gaan gebeuren? Moet ik nu ook met zo’n buitenlandse man mee? En wat gaat hij dan met mij doen? Het moment komt dat je met die man mee moet. Je eerste keer. Je huilt enorm veel maar de man trekt zich er niets van aan. Hij heeft je juist gekozen omdat je pas net in de bars werkt. Dan weet hij zeker dat je geen ziektes hebt. Na die eerste keer dat iemand je geld heeft gegeven voor seks voel je je waardeloos, misbruikt, eenzaam en gebroken. Je wordt harder, gaat alcohol drinken om het te vergeten wat je moet doen, als alcohol niet meer helpt ga je drugs gebruiken en ondertussen krijg je te maken met geweld als je een man hebt die zijn handen op die manier niet thuis kan houden. Maar je hebt nog steeds geld nodig voor je familie. Wat zouden ze zeggen als ze wisten dat je dit deed? Houden ze echt van me en willen ze dat je hiermee stop? De schaamte is te groot om het te vragen nu die stap eenmaal gezet is. Is er een weg terug?

JA! Er is een weg terug!! Die probeert Tamar Center te bieden door heling te bieden in Christus en hen een nieuw beroep te leren. Door samen te gaan praten met hun familie en er te zijn voor hun kinderen.

Wil je bidden voor alle vrouwen die dit meemaken of mee hebben gemaakt? Geef ze heling in hun hart want hoe ik het net heb omschreven is een stereo type verhaal waarvan ik helaas al te veel voorbeelden heb gehoord.

Even inzoomen op…Wat ik hier doe

Ik ben erachter gekomen dat ik zelf het meeste energie krijg van Engelse les geven. Ze wat leren, laten lachen met spelletjes en liefde geven maakt mijn dag top! Daarnaast zijn er een aantal vrouwen die me veel in vertrouwen nemen en waarnaar ik alleen maar luister. Dat maakt me dat ik me soms kwetsbaar voel omdat ik het gevoel heb dat ik daar niet de juiste persoon voor ben of ze niets kan bieden maar blijkbaar beslissen ze zelf anders, haha. De band dat ze me vertrouwen is zo gegroeid dat ik ook heel dankbaar ben dat ik ze zo kan helpen voor een stukje genezing.

Sinds zaterdag is er een Amerikaans team dat komt om te helpen waarbij ik de coördinator ben. We gaan vaak de bars in, erg leuk team dus heb ik zin in! De komende 4 weken mag ik ook de 4 vrijwilligers coördineren (waaronder mezelf, haha). Zijn gezellige meiden die van aanpakken weten dus die doen ook veel met de teams en alle andere dingen die bij Tamar gedaan moeten worden.

Ik heb me gisteren voorgenomen om vanaf deze week wat meer rust in mijn hoofd te creëren door buiten de normale werktijden geen werk meer voor Tamar te doen. Werktijden zijn van ma t/m vr meestal van 10-20u inclusief reistijd van ongeveer 20 min enkele reis.

Meestal zag ik al berichtjes als ik wakker werd en was ik met dingen in m’n hoofd bezig tot ik ging slapen. Ik vind het ook zo leuk, dus overenthousiast en daar komt bij dat als ik niks te doen heb gelijk saggerijnig ben. Zo leer ik ook m’n lesjes dat er zijn al nuttig is en dat ik niet altijd wat hoef te doen. Ik wil geen dingen opgeven als een keer wat gaan drinken met één van de meiden of echt naar iemand te luisteren dus dan moet ik wel zelf de rust bewaren natuurlijk. Om de dingen die ik meemaak beter te verwerken dus maar éven een stapje terug want was echt te moe.

Even inzoomen op…Webshop Tamar Producten

We hebben een nieuwe webshop! Wil je dingen kopen die zijn gemaakt door de vrouwen die bij Tamar werken? Neem gerust een kijkje op de website http://www.tamarproducts.com. Met de kortingscode “LAUNCHPROMOTION” krijgt je deze week 20% korting op alle orders.

Even inzoomen op… het je voorstellen hoe deze vrouwen zich voelen, een idee krijgen van wat ik hier doe en hoe je zelf ook kan helpen door te bidden en producten van de vrouwen te kopen.

PS: waar wil je de volgende keer meer van weten? Ik hoor het graag!

1. Pia Bogerd:
    27 juli 2016
    Fijn om weer wat over je werk te lezen en te zien! Mooie foto's, dankjewel voor het delen ervan zodat we ons een voorstelling kunnen maken van alles wat je daar beleeft en dat is heel wat; vooral de verhalen die je worden verteld door de vrouwen zal veel indruk maken! Hartelijke groeten en Gods zegen op jullie werk!