Nu is het écht begonnen

20 oktober 2018 - Ao Nang, Krabi, Thailand

IMG-20181017-WA0001

Hoi Allemaal,

Daar zijn we dan…In juni met z’n tweeën Thailand achter ons gelaten en nu al bijna vier weken terug als gezinnetje. Wat een ervaring. We hebben drie geweldige maanden gehad in Nederland met de geboorte van Jasmin als hoogtepunt. We zijn heel blij dat onze familie en vrienden konden meegenieten van onze vrolijke meid. Doordat het in Nederland zo leuk was, was het afscheid wel moeilijker dan gedacht. We zijn al vaker langere tijd weggeweest maar nu is het langer en definitiever. Vooral de eerste twee weken heb ik het moeilijk gehad en miste ik alles in Nederland enorm. Inmiddels gaat het al wel een stukje beter. Even wennen dus.

Na een paar dagen zijn Kezia en ik weer naar de barvrouwen gegaan. Als ik daar ben, is het hele gevoel van gemis over en wil ik hier echt graag zijn. We hebben een aantal ‘oude bekenden’ gesproken. Tot nu toe vooral geluisterd en gezellig gekletst om de band verder op te bouwen. Er waren ook weer veel nieuwe vrouwen. Je ziet ze dan echt denken…wat komen hun hier doen? Waarom praten ze met ons en geven sommige bar girls ze een knuffel? Ik vind dat altijd wel leuk. Beetje de kat uit de boom laten kijken. Ja, het voelde vertrouwd om weer op pad te gaan voor de barvrouwen. Tegelijk stond ik toch weer te kijken van alle dingen die je ziet als je daar een poosje zit.

Nadat ik een poos niet geweest ben, besef ik nog meer dat het zo absurd is dat vrouwen hun lichaam verkopen en iedere keer weer te maken krijgen met leugens, geweld en te veel alcohol. Ik zou willen dat ik alle vrouwen kon beschermen maar alleen Jezus kan de situatie veranderen waar ze in zitten. We bidden dat Hij voor ons uitgaat en harten aanraakt.

Komende maand heb ik met meerdere mensen gesprekken over een eerste stap uit de bars. Een plek waar vrouwen naartoe kunnen in AoNang. De zendeling die onze kerk leidt is hier al een lange tijd mee bezig en we gaan kijken waarin we kunnen samenwerken hierin. Op termijn hopen we dat deze vrouwen bij ons in het hotel kunnen werken maar je kan een vrouw uit de prostitutie niet van de één op de andere dag in een hotel zetten. Mooie dingen om verder over na te denken in het vooruitzicht dus.

Voor het hotel AsiaDomes zijn we nog druk met het papierwerk. We hadden gehoopt ons business visum rond te hebben toen we nog in Nederland waren maar dat is helaas niet gelukt. Momenteel doen we er dus alles aan om dit visum alsnog te krijgen. Dat zou ons werk hier al een stuk makkelijker maken. Je zou zeggen, zo moeilijk is zo’n visum toch niet. Maar als buitenlander krijg je in Thailand met een berg regels te maken waar we doorheen moeten om te kunnen starten met de bouw van het hotel. Sinds afgelopen week weer flinke stappen gemaakt dus we gaan de goede kant op!

Met Jasmin gaat ook alles goed. Ze was al snel gewend aan het Thaise ritme en de temperatuur en is over het algemeen een blije, tevreden baby. De Thaise en Filipijnse mensen zijn dol op blanke baby’s dus overal waar ze komt krijgt ze lekker de aandacht en geeft ze hen een stralende glimlach.

Groetjes,

Yke, Gonny en Jasmin

Klong Muang BeachIMG-20181012-WA0008Zo vonden we Jasmin in bed gisteren, beetje dwars😄

1. Oom Wim en Tante Aafje:
    22 oktober 2018
    Lieve Gonny, Ike en Jasmin

Fijn om van jullie te lezen en foto's te zien
    Wat is het prachtig daar!
    Wat een rijkdom dat je hart in twee werelden kan zijn ook al kan dat pijn doen omdat je zelf maar in één wereld kan zijn.
    En dan jullie missie je hart gericht op jullie prachtige doel dat stijgt daar bovenuit
    We bidden je de vrede van God toe

Veel liefs en een dikke knuffel voor Jasmin
  2. Gonny:
    26 oktober 2018
    Hallo ome Wim en tante Aafje, bedankt voor de leuke reactie en jullie gebed. Groetjes